COVID-19 Salgını Sonrası Ülkemizde Yeme İçme Trendlerinde Oluşabilecek Değişiklikler

İnsanın varoluşundan son anına kadar yürütmek zorunda olduğu en önemli yaşamsal ...

İnsanın varoluşundan son anına kadar yürütmek zorunda olduğu en önemli yaşamsal ihtiyacı “Beslenme”nin ülkemizde toplum tarafından en sevilen eylem olan yemek yemenin, teknolojik gelişmeler neticesinde sosyal medya ile adeta tüm dünya mutfaklarını görüp, tanıma imkanına ulaştı. Bu sayede gelişen gastronomik hareketlenme, adeta bir moda dünyası gibi her yıl değişen trendleri ve yaşamak için mi yemek yoksa yemek için mi yaşamak sorularının çoğalmasına sebep olmuştur.

Hiç kimsenin aklına gelmeyen standart yaşamsal döngüsünde iken bir anda etrafımızı saran Covid-19 Salgını ile birlikte birçok sorunla karşı karşıya kaldık.

Toplum olarak ne kadar çok evde ailecek yemek yapma kültürüne hâkim olsak da gelişen gastronomik yapı bizleri dışarıda yeme içmeye fazlaca yöneltmiş ve alıştırmıştı.

Açılan yüzlerce farklı konseptli restoranlar, lokantalar, kafeler bir anda salgın sebebiyle kapanmak durumunda kaldılar.

Aslında virüsün gıdalardan bulaşma riski olduğu bilinmemektedir, çünkü COVID-19 sindirim sistemine değil solunum sistemine yayılmıştır. Fakat sosyal izolasyonun en gerekli olduğu bu dönemde gidemeyeceğimiz restoranları evimize taşır olduk. Büyükşehirlerimizde bazı sitelerin yardımı ile bu işi zaten yapmıyor muyduk diyeceksiniz. Elbette yapıyorduk ama şu an ki durumla birlikte bunu düşünmeyen buna ihtiyaç duymayan her kafe, lokanta ve restoran bunu uygulamaya koyuldular bile.

Aslında oraya gitme evinde ye sloganı bunlardan sadece biri ve geçici bir süre dayanmamız gereken bir durum.

Peki ya salgın sonrası,

2019 yılında ülkemizde trend olan Gurme Sokak Lezzetleri bence 2020 de yerini ABD’de yıllarca devam eden bir gastro-trend, sokaklarda bulabileceğimiz ve her türlü yemeği sunan küçük yemek kamyonları. Eğlenceli ve özgün bir sunumla ve eşsiz yemekler sunan farklı Yemek Kamyonları yeni bir deneyim olabilir (2).

Öze Dönme Çabası,

Bu yeni olmayan ama sağlıklı yemek trendi, mutfağın kökenine dönmek için aşırılıklardan ve yeni modern akımlardan kaçmaya çalışır. Gerçek yerel mutfağın özelliklerini gösteren ve detaylara büyük önem veren bir gastronomik çaba. Gelenek, yemek ve basitlik için zevk, ancak kalite ve sunumu göz ardı etmeden (2).

Daimi Pop Up Restoranlar,

Kurumsal etkinliklerde görülen bir diğer trend, özel evler gibi özel ve özgün mekanlarda toplantıların düzenlenmesi. Ev sahibi veya ünlü bir şef evde yemek hazırlarken, katılımcılar yemeklerin hazırlanmasına ve etkinliğin eğlencesine katılabilirler. Bu, kurumsal etkinliklerde yerel gıda ve geleneklere yaklaşmanın özgün bir yoludur. Akşamları canlı müzik veya bir kokteyl atölyesi ile de eşlik edebilirsiniz. Daimi pop up dedim çünkü zaten günümüzde bu pop-up restoranlar genellikle özel bir evden, eski bir fabrikadan, müzeden veya benzer bir yerden ve festivaller sırasında çalışırlardı. Artık festivali beklemeye gerek yok her hafta farklı etkinlikler sürekli değişen konseptlerle kalıcı olacak gibi (2 ve 3).

Probiyotik gıda maddelerine artacak rağbet,

Probiyotik veya fermente gıda maddeleri yeni değildir, ancak 2020 boyunca gastronomi trendlerinden biri olmaya devam edecektir.

Bu gıda maddeleri besin açısından zengindir ve bağırsak sağlığını iyileştirir. Ayrıca sağlığımız için önemli olan antikorların üretimine de yardımcı olurlar. Probiyotikler arasında yoğurt, kefir, kombucha, kimchi, miso gibi gıda maddeleri bulunur (1).

Rengarenk Sağlıklı Kaseler,

Kaselerdeki yemekler, dünyada yeterince trendler ve 2020 boyunca devam edecekler ama ülkemizde de sağlıklı yemek yeme isteğinin artmasıyla gastronomik eğilim olarak giderek daha fazla moda olacaktır. Kaseler, sıcak yemekler, tatlılar, meyve karışımı veya salatalardan her türlü yiyeceğe uyum sağlama özelliğine sahiptir. O kadar çok yönlüdür ki sabah atıştırmalıklarında, öğleden sonra veya ana yemeklerden birinde kullanılabilirler. Ayrıca vejetaryen veya vegandan et severlere kadar farklı yemek tercihlerine de uyum sağlayabilirler. Geleneksel tüketicinin merakını bile artırarak yemeğe güçlü ve çekici bir görsel etki sağlarlar (1).

Sürdürülebilirlik hakkında daha çok farkındalık

Sıfır Atık veya Temiz Çöp Pişirme, şüphesiz 2020'deki en önemli gastronomi trendlerinden biri olacak. Biz Şefler artık malzemelerin yeni tariflerde yeniden kullanılması hakkında konuşuyoruz. Örneğin, sebze sapları mutfaklarımızda çorba veya püre yapmak için de kullanılmakta. Bunları geliştirip sebze ve meyve kabukları yeni konseptler ve aromalar yaratmanın temeli bile olabilir.

Sebze bahçelerinin oluşturulması kendileri restoranlar arasında da giderek yaygındır. Bu nedenle yüzde 100 taze malzemelerle ve daha sürdürülebilir bir şekilde organik bir yemeğin tadını çıkarmak mümkündür.

Atıkları en aza indirmek ve çevreyi korumak şefler için giderek daha önemli fikirler. Ayrıca, nihai tüketici hakkında sürdürülebilirlik bilincini artırmaya yardımcı olarak kendilerini yeniden keşfetmenin yoludur.

Plastik ambalaj kullanımının azaltılması, alternatifler oluşturarak 2020 için bir başka gastronomik eğilim olacaktır. Plastik kamış, bardak ve tabakların yeniden kullanılabilir malzemeler (bambu, porselen, cam ve metal) ile ikame edilmiştir. Plastik kullanımını azaltmanın yanı sıra, gezegendeki insan ekolojik ayak izini azaltma bilinci artıyor.

Bakalım önümüzde yenmemiz gereken bir salgın var ve onun üstesinden gelir gelmez, yeme içme merkezlerindeki değişim ve gelişmeleri de hep birlikte göreceğiz (1).

Yazarlar:

Öğr. Gör. Melih İÇİGEN (Kapadokya Meslek Yüksekokulu Aşçılık Programı)
Arş. Gör. Mustafa Kadir ESEN (Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu-Gastronomi ve Mutfak Sanatları Bölümü)
Öğr. Gör. Dorukan BOYACI (Kapadokya Meslek Yüksekokulu Aşçılık Programı)
Öğr. Gör. Cem AYDOĞDU (Kapadokya Meslek Yüksekokulu Aşçılık Programı)

Kaynaklar:

[1] Costa Verde (2019). 6 Gastronomic Trends for 2020 That you Need to Know About. [URL: https://costa-verde.com/en/gastronomic-trends-2020/] (Erişim tarihi: 1 Nisan 2020)

Premium In Coming (2019). 6 Gastronomic Trends For Events. [URL: http://www.premiumincoming.com/themed-tours/6-gastronomic-trends-for-events/] (Erişim tarihi: 1 Nisan 2020)

[3] Wikipedia (2020). Pop-up restaurant. [URL: https://en.wikipedia.org/wiki/Pop-up_restaurant] (Erişim tarihi: 1 Nisan 2020)