Sevgili ebeveynler, bu bölümde Kapadokya Üniversitesi Çocuk Gelişimi Lisans Bölü...
Sevgili ebeveynler, bu bölümde Kapadokya Üniversitesi Çocuk Gelişimi Lisans Bölümü ve Çocuk Gelişimi Ön Lisans Programı öğretim elemanları olarak Montessori Anaokullarımızda grup sorumlusu öğretmenlerimizle birlikte çocuklarınızın günlük yaşam becerilerine yönelik ve bilişsel gelişimini destekleyici etkinlikler ile duygu ve düşüncelerini paylaşarak yaratıcılıklarını ortaya koyacakları etkinlikler paylaştık. Ailecek güzel deneyimler elde edeceğiniz keyifli saatler dileriz.
Dr. Öğr. Üyesi Münire Aydilek Çiftçi
Kapadokya Üniversitesi
SBYO/ Çocuk Gelişimi Bölüm Başkanı
Etkinlik 1: Günlük Yaşam Becerileri
Kaptan kaba boşaltma
-Çocuklarımızın küçük kas becerilerinin gelişmesi ve kendi sularını kendileri doldurmalarını desteklemek amacıyla çalışan bir araç.
-Sizde evde sürahilerden ve bardaklardan kaptan kaba boşaltma çalışması yapabilirsiniz.
Kaşıkla aktarma
-Çocuklarınızın küçük kas becerilerinin gelişmesi ve kaşığı daha iyi tutabilmesini desteklemek amacıyla çalışılan bir araç.
-Sizde evinizde tabak, kaşık, mercimek, fasulye vb. gibi malzemeler ile kaşıkla aktarma çalışması yapabilirsiniz.
Etkinlik 2: Renkli Ponponlar
-Pon ponları renklerine göre ayırıyoruz.
-Kartondan bir daire kesip, orta kısmından pon pon sığacak kadar küçük bir daire kesiyoruz. Tahta zemine elektirik bantlarından ise şeklimizi oluştuyoruz.
-Sizlerde evde pon pon, karton, elektirik bandı ile oyunumuzu hazırlayıp oynayabilirsiiniz.
Etkinlik 3: Örüntü Tamamlama
Örüntü çalışmaları, ponponlarla örüntü oluşturma çocukların keyifle yapacağı bir etkinliktir. Kartları boyayarak çeşitli örüntüler oluşturabilir, ponponları bu örüntüye göre sıralamasını sağlayabilirsiniz. Bu etkinlik için eğer evde ponponlarınız yoksa evdeki farklı nesne ve oyuncakları kullanabilirsiniz. (Örn: Legolar, bilyeler, boyanmış taşlar…vb. gibi)
Etkinlik 4: Sayı Çalışmaları
Hamurlarla sayıların sembollerini oluşturabilirsiniz. Bunu yaparken hem küçük kasları gelişir hem de hamurla çalışmak onlara keyif verir, daha sonra hamurların altına sayıların miktarlarını belirten nesneler yerleştirebilirsiniz.
Etkinlik 5: Bardaklar ve Sayı Fasulyeleri
Malzemeler
45 adet sayı fasulyesi ya da aynı miktarda düğme, bozuk para, boncuk
10 adet bardak
50 cm uzunluğunda kağıt şerit
Siyah keçeli kalem
Fasulyeleri (ya da seçtiğiniz diğer malzemeyi) koymak için erin bir kap
Kağıda 0’dan 9’a kadar rakamları yazın. Aralarında eşit mesafe bırakın. Fasulyeleri kaba koyduktan sonra malzemeleri tepsiye koyun.
Uygulama
Çocuğunuza tepsiyi masaya götürmesini söyleyin, onu solunuza oturtun. Kabı, içindeki fasulyelerle beraber tepsinin önüne koyun. Rakamların yazılı olduğu kağıt şeridi de kabın arkasına yerleştirin. Bardakları da kağıdın arkasına yan yana dizin.
Kağıdı göstererek çocuğunuza rakamları okutun. “0” a dönerek buna sıfır denildiğini söyleyin. Bunun “hiçbir şey” anlamına geldiğini ve arkasındaki bardağa hiçbir şey koymayacağını söyleyin.
“1” i işaret ederek bardağa bu rakam kadar fasulye koymasını söyleyin.
“2” yi göstererek aynı işlemi tekrarlayın. “3” ve “4” için de aynısını uygulayın. Ve “9” a kadar devam edin.
Bardaklara yanlış sayıda fasulye koyduğunu fark ederseniz çocuğunuzun hatasını bu aşamada düzeltmeye çalışmayın. Bu etkinliği tamamlayınca ona, “Bakalım bardaklardaki fasulyelerin miktarı doğru mu?” diye sorun. Birlikte fasulyeleri sayarken hatasını fark etmesine izin verin.
Öneriler
Bu etkinlikte 45 fasulye kullanılıyor çünkü dokuza kadar sayabilmek için çocuğunuzun bu miktarda fasulyeye ihtiyacı olacak. Etkinliği bitirdikten sonra elinde fazladan fasulye kalırsa ya da fasulyeler yetmezse bu, bardaklara tekrar bakması gerektiğini hatırlatacak. (Fasulyelerin tam 45 tane olmasına dikkat edin)
Etkinlik 6: Kes, yapıştır ve hikayeni oluştur.
Malzemeler: Evde bulunan dergi ya da gazeteler, Yapıştırıcı, Makas, Boya Kalemleri, A4 kağıdı
Bu etkinlik farklı yaş gruplarına uyarlanabilir. Makasla kesmekte zorlanan çocuklar, yırtma yapabilirler.
Çocukla birlikte evde bulunan dergi ve gazeteler incelenir. Çocuğun dikkatini çeken kahramanlar, renk, mekan ya da eylemlerin bulunduğu resimler belirlenir. Resimler kesilir/yırtılır ve resimler hakkında sohbet edilir (Örneğin; bu adam ne düşünüyor olabilir, nereye gitmek istiyor olabilir, bu adam başına ne gelse çok şaşırırdı? Gibi sorularla yönlendirmeler yapılabilir). Resimler hakkında konuşulduktan sonra çocuk istediği şekilde resimleri boş kağıda yapıştırabilir. Yapıştırma aşamasından sonra çocuktan, bu resimlerle bir hikaye oluşturması istenir.
Etkinlik 7: Resimler ve Hikayeler
Malzemeler: Parmak Boyaları ve Kağıtlar
Çocuklarla birlikte müzik eşliğinde parmak boyaları ile kağıtlara resimler yapılır. Yapılan resimler bir araya getirilir ve birlikte bir hikaye oluşturulur. Daha sonra oluşturulan hikayede yer alan kahramanlar rol dağılımı ile aile bireylerine paylaştırılır. Aile bireyleri hep birlikte kendi oluşturdukları hikayeyi canlandırırlar. Unutmayalım burada bir sahne ve izleyiciler yok, önemli olan sizin ve çocuklarınız yaşadığı süreç. İyi eğlenceler.
Etkinlik 24: Tanıyorum, ifade ediyorum.
Duygularımızın ifadesi, duyguları kabul etmek, başkalarının farklı düşünce ve duygularını tanımak ve bunlara saygı duymak amaçlarını içeren tüm aile üyelerinin birlikte oynayabileceği bir oyundur. Kartlar ortada yer alır, sırası gelen kişi kartını çeker ve kart üzerinde yazan soruyu cevaplar. Okul öncesi dönem çocukları için kartların üzerinde yazan soruları ebeveynler okur.
Evde bulunan kağıtlara;
Kızdığın/öfkelendiğinde zaman ne yaparsın?
Seni çok fazla üzen bir olayı anlatır mısın?
Aile üyelerin arasından kimde/hangi özelliği değiştirmek isterdin?
Kendini yalnız hissettiğin zaman ne yaparsın?
Okulda sevimsiz bulduğun 3 şey nedir?
Başkalarından destek beklediğin zamanlar oldu mu, bunlar nelerdir?
Bir oyunda bir çizgi film karakteri canlandırmak isteseydin kim olurdun? Neden?
Anneni anlatan 3 kelime söyle.
Sağında oturan kişiyle seni çok mutlu eden bir olayı canlandır.
Bir çiçek olsan hangi çiçek olurdun? Neden?
Sihirli bir değneğin olsaydı hangi arkadaşının hangi özelliğini değiştirmek isterdin? Neden?
Sence iyi anne-baba ne demektir?
Ünlü bir bilim insanısın ve bir icat geliştirmek için çalışmalar yapıyorsun. İcadın ne olurdu?
En sevdiğin film hangisidir?
Gibi sorular yazabilirsiniz. Bu sorularda reklam filmi çekimi, canlandırma, resim çizme, rol alma ya da heykel olma gibi tekniklere isterseniz daha fazla yer verebilirsiniz.
Etkinliğin 8: Gökkuşağı
Malzemeler: Gökkuşağı Boyama Sayfası (kişi sayısının iki katı), Renkli Boya Kalemleri
Ebeveynlerden biri lider olur ve tüm aile üyelerinin daire ya da U düzeninde oturmalarını sağlar. Daha sonra lider ebeveyn, aile üyelerine gökkuşağı boyama sayfasını dağıtır. Herkese tek renk boya kalemi vererek gökkuşağını boyamasını ister. Çocuklar resimlerini boyarken “Gökkuşağı tek renk olmaz” diye sorarsa lider ebeveyn, “Elindeki boya kalemi ile bir dene bakalım ortaya nasıl bir şey çıkacak. Ben de merak ediyorum.” diyerek cevap verir. Herkes boyamayı bitirdiğinde lider ebeveyn tüm resimleri toplar.
Daha sonra lider ebeveyn, tüm aile üyelerine yeni bir boyama sayfası verir ve onlara “Yeniden gökkuşağı boyamanızı istiyorum ama bu kez herkes boyalarını birbiri ile paylaşabilir. Boya kalemi alışverişi yapabilirsiniz” der.
Boyanan gökkuşağı resimleri bittiğinde lider ebeveyn ilk yaptıkları resimleri tüm aile üyelerine geri dağıtır ve son yaptıkları resimle yan yana koymalarını ister.
Aile üyelerine şu sorular sorulur:
Sizce yaptığımız resimlerden hangisi gökkuşağına benziyor?
Tek renkle resim yaptığınızda neler hissettiniz?
Diğer aile üyeleriyle (anne-babanızla, kardeşlerinizle) boya kalemlerini paylaşıp resim yaptığınızda neler hissettiniz?
Çocuklara paylaşmanın önemi anlatılarak ve sahip olduklarını çevresindekilerle paylaştıklarında olumlu duygular hissettikleri, mutlu oldukları ve daha güzel ürünler çıkardıkları vurgulanarak etkinlik bitirilir.
Dikkat Edilmesi̇ Gereken Noktalar
Çocuklar önceden gökkuşağı görmemiş ve bilmiyor olabilirler. Gökkuşağı nedir ve nasıl oluşur anlatılmalıdır.
Çocuklar güzel resim yapma kaygısı yaşayabilirler. Çocuklar içlerinden geldiği gibi resim yapmaya yüreklendirilmelidir.
Değerlendirme
Etkinlik sonunda aşağıdakilere benzer sorular sorularak etkinlik değerlendirmesi yapılır:
Boya kalemlerini paylaşarak resim yaptıklarında neler hissettiler?
Yaptıkları hangi resimden daha çok keyif aldılar?
Paylaşmak neden önemlidir?
Çevremizdeki insanlarla sahip olduğumuz şeyleri paylaşırsak neler olur?
Örnek gökkuşağı boyama sayfası: